Bloc 115 enllaçat per la independència amb el 116 Catalunya indrets amb encant

diumenge, 24 de gener de 2016

Pobla de Lillet, La

Municipi de la comarca del Berguedà, ubicat a la vall prepirinenca de Lillet.
L'origen del nucli urbà es remunta a les primeries del segle XIII, quan la família Mataplana es va establir al castell.


El nucli urbà conserva el traçat medieval, que s'enfila pel turó del Pujolet.


La Pobla de Lillet és el primer nucli en rebre les aigües del Llobregat, que neix muntanya amunt a les Fonts del Llobregat a Castellar de n'Hug, a la serra del Cadí.
 


El pont vell, construït el segle XIV, és el més antic dels ponts que travessen el Llobregat en els seus 170 quilòmetres de recorregut fins a lliurar les aigües al Mediterrani.


El Llobregat ha estat, des de les primeries del segle XX, abastament aprofitat per la indústria.

 
Així ho va fer Eusebi Güell quan va crear la primera fàbrica de ciment Portland  de Catalunya.
Güell va encarregar a Antoni Gaudí el disseny del xalet del Catllaràs, on s'haurien d'allotjar el tècnics i enginyers de les mines de carbó, la qual explotarien com a font d'energia per a la fàbrica de ciment.
El xalet Catllaràs va ser restaurat el 1971 i convertit en casa de colònies, tot perdent la seva estructura i encant inicial.
Durant la seva estada a la pobla de Lillet, Gaudí es va allotjar a casa dels Artigas, uns dels industrials més importants de l'època. Agraït per llur hospitalitat els va obsequiar amb el projecte dels Jardins Artigas.


Aquí es fa palesa la plena integració de l'obra de Gaudí dins dels del seu entorn natural. 

El carrilet, era un traçat ferroviari d'onze quilòmetres construït per la fàbrica de ciment Asland. El tren, que circulava sobre 60 cms. de via, transportava el ciment fins a Guardiola de Berguedà, on enllaçava amb els ferrocarrils catalans.
Durant els primers anys era d'ús exclusiu de la fàbrica, però el 1914 va esdevenir d'us públic, tant per a mercaderies com per a viatgers. El 1963 va exhalar el darrer xiulet.



El 2005 però, el carrilet va tornar a xiular, ja que es van recuperar 3200 metres d'aquest traçat per a ús turístic. Surt de l'antiga estació de l'"empalme" a la Pobla de Lillet i després de fer parada als Jardins Artigas, continua fins al Clot del Moro.